joi, 5 ianuarie 2017

Strategii Didactice

STRATEGII DIDACTICE

   Ce  înseamnă strategie educațională?
            “Definirea noțiunii de strategie educațională vizează analiză mai multor puncte de vedere exprimate de către specialiști în domeniu. Astfel, acceptiuniledate stategiei educaționale sunt următoarele:
 •  “mod de abordare a învățării și predării, de combinare și organizare optimă a metodelor, mijloacelor avute la dispoziție, precum și a formelor de grupare a elevilor, în vederea atingerii obiectivelor urmarite” (UNESCO, 1976);
 •  “o structură procedurala” (C. Bastian, 1980);
 •  “un ansablu de acțiuni coordonate și armonios intergate menite să dirijeze învățarea în vederea realizării obiectivelor preformulate”(L. Vlasceanu, 1988);
           Stratagia didactică este parte componenta a tehnologiei didactice și se referă la demersul autentic de abordare (ce implică atât respectarea principiilor didactice și de proiectare, cât și de articulare a unui conținut prin utilizarea metodelor, tehnicilor și procedeelor didactice, a resurselor și mijloacelor de învățământ și a modurilor de organizare raportate la stilurile de învățare și predare și pertinență în soluțiile propuse) a unei activități didactice pentru realizarea unui scop specific”. (Massari, G. 2013, Teoria și Metodologia Instruirii)
         “Strategie- demnitatea de strateg (1); unitate teritorială supusă acestuia. 2. ramură a științei (artei) militare care studiază problemele conducerii războiului în ansamblu și a acțiunilor militare de mare amploare. 3. determinare a direcției principale a acțiunilor proletariatului într-o anumită etapă a revoluției, în stabilirea sarcinilor fundamentale pentru atingerea obiectivelor etapei respective. 4. (inform.) comportament al omului sau al mașinii cu ocazia unui joc sau a unui conflict. 5. (fig.) arta de a folosi toate mijloacele disponibile în vederea asigurării succesului într-o luptă, într-o activitate. (< fr. stratègie)” DEX online
         “Strategie- reprezintă un grup de două sau mai multe metode şi procedee integrate intr-o structură operaţională, angajată la nivelul activităţii de predare-invăţare-evaluare, pentru realizarea obiectivelor pedagogice generale, specifice şi concrete ale acesteia, la parametrii de calitate superioară”. (Cristea, S. 2000 Dictionar de Pedagogie)

        “Strategie-artă a celui ce conduce o luptă într-o anumită direcţie şi conform unui principiu unitar; deosebit de tactică, care priveşte ordinea concretă, dispoziţiile de repartizare şi organizare in teren şi în anumite momente, în ştiinţele sociale şi psihologie, este un plan de acţiune ordonată în vederea atingerii unui scop în teoria jocurilor; după Rene Rox, o S. desemnează un ansamblu coerent de decizii care acordă unui factor responsabilităţi principale în raport cu alte eventualităţi în baza unor ipoteze cu privire la comportarea altor factori. Stabilirea unei s. necesită estimarea probabilităţilor şi adoptarea unei reguli sau unui indicator preferenţial. Deci s. este decizia în raport cu ipoteza cea mai plauzibilă corelată cu scopul urmărit; în rezolvarea problemelor, J. Bruner înţelege s. ca principiu sau direcţie generală de acţiune. Termenul a dobîndit o largă utilizare în psihologia gîndirii şi învăţării şi în teoria educaţiei” (Paul Popescu Neveanu, 1987, Dictionar de Pshiologie)

FUNCTIILE STRATEGIILOR DIDACTICE
“ Funcţia strategiilor de instruire este de a structura şi modela înlănţuirea situaţiilor de învăţare în care sunt puşi elevii şi de a declanşa la aceştia mecanismele psihologice ale învăţării;
 Strategia didactică vizează procesul instruirii în ansamblul său, nu o singură secvenţă de instruire;
  Strategiile nu se asimilează cu lecţia, întrucât ele pot fi şi trebuie să fie valorificate nu doar în cadrul lecţiilor şi al activităţilor didactice desfăşurate în clasă, ci în cadrul tuturor tipurilor de activităţi desfăşurate de binomul profesor-elev;
Strategiile au caracter probabilistic, stocastic; există un mare număr de variabile şi subvariabile care intervin în acest proces”.

DESCRIEREA CARACTERISTICILOR SPECIFICE
“Strategia didactică are urmatoarela caracteristici:
Ø  Implică pe cel care învață în situații de învățare;
Ø  Raționalizează și adecvează conținutul instririi la particularitățile pshioindividuale;
Ø  Creează premise pentru manifestarea optimă a interacțiunilor dintre celalalte componente ale procesului de instruire;
Ø  Presupune combinarea contextuală, originală, unică, uneori a elementelor procesului instructiv-educativ”.

CLASIFICAREA INFORMATIILOR
Având în vedere complexitatea procesului de învățare, multiple moduri de abordare a învățării și diversitatea contextelor educaționale, putem spune că gamă strategiilor didactice este extrem de largă, iar clasificarea lor se poate face după mai multe criterii, după care amintim:
·         După gradul de generalitate:
v  generale (comune mai multor discipline de studiu, și mai multor situații);
v  particulare (specifice unei discipline de studiu sau anumitor situații specifice);
·         In funcție de elementul pe care sunt centrate:
v  centrate pe elev;
v  centrate pe conținut;
v  centrate pe elev și pe conținut;
·         Conform naturii obiectelor pe care sunt centrate și activitățile pe care le implică:  cognitive;
v  acționale;
v  afectiv-atitudinale;
·         După modalitatea în care asigură impulsionarea învățării:
v  externe (stimularea învățării este realizată din exterior, de către profesor);
v  interne/de autoconducere a învățării/ de self management al învățării ( cel care învață în acțiune propriile intiative și strategii);
 
·         In funcție de caracterul lor:
v  de rutină ( bazate pe obișnuință, pe automatisme rigide);
v  bazate pe sisteme de deprinderi, pe moduri generale de abordare a predării pentru diferite categorii de probleme;
v  imitative ( bazate pe imitarea modeleloe educaționale oferite de alte cadre didactice);
v  novatoare, creative ( bazate pe manifestarea imiginatiei și creativității cadrelor didactice și care pot fi eleborate chiar de către acestea);
·         Conform logicii si evolutiei gandirii elevilor:
Ø  analitice;
Ø  inductive;
Ø  deductive;
Ø  analogice;
Ø  transductive;
Ø  ipotetice;
Ø  integrative;
Ø  descriptive;
Ø  interpretative;
Ø  ludice;
Ø  mixte;
·         Criteriu procesual:
v  de comunicare;
v  de predare;
v  de invatare;
v  de evaluare”.
(Bocos, M. 2002, Teoria si Metodologia Instruirii)

DESCRIEREA CARACTERISTICILOR SPECIFICE
“Specialistii domeniului confirmă dificultatea delimitării stricte a strategiilor în funcție de anumite criterii și converg spre ideea generală că în practică educativă întâlnim, de regulă, strategii mixte. Doar cu rol de investiție metodologică, s-au identificat câteva criterii în sensul structurării unei tipologii a strategiilor de instruire:
Ø  După domeniul activităților instrucționale predominante;
·         Strategii cognitive;
·          Strategii pshiomotorii;
·          Strategii afectiv motivaționale;
·          Strategii combinatorii;

Ø  După traseul gognitiv
·         Strategii inductive ( de la percepția intuitivă la explicație, de la exemplu concret la idee);
·          Strategii deductive ( de la principiu la exemplu, de la ipoteză la faptul testat prin observație și experiment);
·          Strategii analogice (mediere prin intermediul unui model);
·          Strategii transductive ( prin apelul la raționamente tranzitive, metaforice, eseistice)
·         Strategii mixte (compilative, interactive, dinamice);

Ø  După gradul de struturare a sarcinilor;
·         Strategii algoritmice (impun o dirijare strictă a învățării, prescriind un comportament specific fiecărui obiectiv, realizate prin combinarea metodelor algoritmice-imitare de modele date, exercițiu , memorare, receptare, reproducere, algoritmizare);
·          Strategii semi-prescrise/nealgoritmice (dirijare nu mai este strictă, sunt conferite spații lărgi deciziilor secundare, comportamentele vizate de obiective nu mai sunt atât de clar conturate);
·          Strategii expoziv-euristice ( cultivă descoperirea, încurajând comportamentele de căutare, sprijină elevul în procesul de luare a deciziilor, realizate prin combinarea metodelor expozitice- povestirea, explicația, prelegerea, conversația. Demonstrația, modelarea);
·          Strategii evaluativ- stimulative (prin combinarea metodelor specifice de verificare-observare, chestionare orală, lucrări scrise sau practice, țeste docimologice, examene, de măsurare și notare a rezultatelor, de interpretate și apreciere calitativă, de ameliorare, de stimulare)”( Massari, G. 2013, Teoria și Metodologia Instruirii).

Exercițiu adresat colegilor/studenților:
 Evidențiați necesitatea și importanta strategiilor didactice în activitatea cadrului didactic.
 Ce înseamnă strategie didactică?
 Care sunt funcțiile strategiilor didactice?
 Care este diferența dintre strategie didactică și lecție?
REFERINTE BIBLIOGRAFICE
• Bocos, M. (2008). Teoria și Metodologia Instruirii. Ed. a-3-a –Pitesti: Paralelă 45;
•  Cucoș,C.(2002), Pedagogie, Iași : Ed. Polirom;
 • Cristea, S. (2000). Dicționar de Pedagogie. Chișinău-București:Grup editorial Lireta-Literă Internațional;
 • DEX online;
 • Massari, G. (2013). Teoria și Metedologia Instruitii. Editură Universității “Alexandru Ioan Cuza”, Iași ;
 • Paul Popescu Neveanu , Dicționar de Pshiologie, București 1978, Ed. Albatros;

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu